Visual Alternatives and Labor Protest. Between La Hora de los Hornos (1968) and Los Traidores (1973)

Main Article Content

Mariano Mestman

Abstract

Focusing on the depiction of factory occupations and the workers struggles in the street, this article discusses how political argentine cinema represented working class protests from the mid 1960s to the beginning of the following decade. By exploring the use of footage and its relation to the events depicted in two emblematic films of the period, La hora de los hornos (1968, made by the peronist group Cine Liberación) and Los traidores (1973, produced by Grupo cine de la Base, linked to the PRT-ERP) this paper points out the presence of a sort of political dispute over the most representative images of popular struggles of those years.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mestman, M. (2014). Visual Alternatives and Labor Protest. Between La Hora de los Hornos (1968) and Los Traidores (1973). Archivos De Historia Del Movimiento Obrero Y La Izquierda, (4), 11-30. https://doi.org/10.46688/ahmoi.n4.103
Section
Special theme:From Cordobazo to "clasismo": Labor Protest, Cultural Alternatives

References

Bisio, R. y Cordone, H. (1989), “El Plan de Lucha de la CGT en 1964”, Justicia Social, año 5, nº 8.

Bourdé, Guy (1978), “La CGT argentine et les occupations d’usines de maijuin 1964”, Le Mouvement Social, nº 103.

Campi, Daniel y María Cecilia Bravo (2010), “Aproximaciones a la historia de Tucumán en el siglo XX. Una propuesta de interpretación”, en Fabiola Orquera, Ese ardiente jardín de la República..., Córdoba: Alción.

Cotarelo, María C. y Fabián Fernández (1995), La toma de fábricas. Argentina, 1964, Buenos Aires: PIMSA, nº 2.

Ghigliani, Pablo (2009), El Cordobazo, mimeo.

Marrone, Irene y Mercedes Moyano Walker (comps.) (2006), Persiguiendo imágenes. El noticiario argentino, la memoria y la historia 1930-1960, Buenos Aires: Editores del Puerto.

Mestman, Mariano y Fernando Martín Peña (2002), “Una imagen recurrente. La representación del Cordobazo en el cine argentino de intervención política”, Film Historia (on line), vol. XII, nº 3, Barcelona.

Mestman, Mariano (2008), “Mundo del trabajo, representación gremial e identidad obrera en Los traidores (1973)”, Nuevo Mundo Mundos Nuevos, París, 2008. URL: http://nuevomundo.revues.org/index44963.html.

Mercado, Lucía (1997), El Gallo Negro. Vida, pasión y muerte de un ingenio azucarero, Buenos Aires: s/e.

Pozzi, Pablo y Alejandro Schneider (2000), “El Cordobazo y el auge de masas”, en Juan Carlos Cena (comp.), El Cordobazo, una rebelión popular, Buenos Aires: La Rosa Blindada.

Pucci, Roberto (2007), Historia de la destrucción de una provincia. Tucumán 1966, Tucumán: Ediciones del Pago Chico.

Romano, Eduardo (1991), Cine y literatura, Buenos Aires: Catálogos.

Schneider, Alejandro (2005), Los compañeros. Trabajadores, izquierda y peronismo, 1955-1973, Buenos Aires: Imago Mundi.

Schneider, Alejandro (comp.) (2009), Trabajadores, Buenos Aires: Herramienta.

Varela, Mirta (2005), La televisión criolla, Buenos Aires: Edhasa.

Walsh, Rodolfo (1957), Operación Masacre (1972), Buenos Aires, De la Flor.